Tagasi

Tomas, Ardi & Lauri: vallutame Restate lipuga Euroopa kõrgeima mäe!

Terve Restate tiim esitas endale kollektiivselt väljakutsed ja minu esimene mõte oli kohe see, et tuleb midagi tõeliselt väljakutsuvat ellu viia. Lisaks sellele julgesin ühel koosolekul välja öelda, et me võiksime ronida näiteks Euroopa kõrgeima mäe tippu – meest sõnast. Nii sai otsustatud ronida Mont Blanci tippu ning väljakutse võtsid vastu ka Ardi ja Lauri. Ja siin me nüüd oleme, natuke rohkem kui nädal on jäänud tõelise väljakutseni. Mont Blanc kõrgusega 4808 meetrit on teadupärast Alpide ja Lääne-Euroopa kõrgeim tipp.

Võtan lühidalt kokku oma ettevalmistuse. Osalt olid need juba varsemalt minu igapäevased harjumused kuid lisandusid ka mingid konkreetsed tegevused, et tipupäevaks vormis olla. Varasemaid kogemusi mul ega teistel mägironimise osas ei ole. Kõige kõrgem mägi, kus olen matkanud on tõenäoliselt kusagil Tšehhis. Võib öelda, et pisut suur amps esimeseks mägironimiseks, aga miks mitte.

Tomase alpisaapad

Ettevalmistus Mont Blanc’iks:

• Varustuse ettevalmistus

Mägironimise varustust mul ilmselgelt ei olnud ning tuli hakata rahakotiraudu lõdvendama, aga alati on võimalus ka rentida varutust. Mina otsustasin enamus varustuse osta, sest loodetavasti ei jää viimaseks mäeks.

Kuna tegemist on kõrgmäestikuga, kus on palju lund ja liustikud, siis olulised on alpisaapad sinna otsa ka lumel hädavajalikud ’’kassid’’.

Kõigepealt tasub mainida, et kindlasti tuleks saapad sisse kanda ja ära testida. Seda me tegime päris mitu korda, sellest kirjutan allpool rohkem. Oluline on, et saabas oleks mugav ja ei tekitaks ville, kusjuures villide tekkimisel on vähemalt sama olulised sokid. Jalad on mägimatka tööloomad, nii et neile tasub tähelepanu pöörata.

Peale sportliku ja soojahoidva riietuse peab seal olema varustuse hulgas ka näiteks kiiver, et kaitsta kivide eest mis tihti mägedel varisevad. Muide paar nädalat tagasi mõõdeti kõigi aegade soojarekord, mis tähendab, et sellelaadseid juhtumeid võib aina enam ette tulla, rääkimata lumevaringutest. Ronimise erivarustusse kuulub peale kiivri ka ronimisvöö, käimiskirka ja karabiin.

• Sportlik ettevalmistus

Mägimatkamisele on omane teatav geneetilise eelsoodumuse faktor kõrgustaluvusel. See on midagi, mida mägimatkaja kontrollida ei saa. See tähendab, et osad inimesed lihtsalt kannatavad kõrgust paremini, kui teised. Paremini kannatamine tähendab, et ei teki peavalusid, iiveldustunnet, peapööritust jm kõrgushaiguse sümptomeid või need tekivad oluliselt kiirema tõusmise/kõrgema kõrguse puhul.

Soovitati teha üldfüüsilist ja aeroobset trenni. Üldfüüsilist eelkõige keha üldise koormustaluvuse, koti kandmise ja jalgade vastupidavuse mõttes ning aeroobset, et “keel vestil” poleks.

• Proovirännak Käsmus poolsaarel (osalesid Tomas, Ardi ja Toomas Kuusk) ja Scoutsrännak 2022 (osalesid Tomas, Ardi, Risto, Allan, Dima, Toomas Kuusk, Oscar)

Esmalt käisime 15 km matkal koos 15 kg matkavarustusega kuna olime juba ette planeerinud, et lähme ka Scoutsrännakule (rohkem infot), mis on 30 km koos 15 kg varustusega rännak. See toimub igal aasta kevadel, kus osaleb mitmeid ajateenijaid, elukutselisi sõdureid, sportlasi ja lihtsalt hulle.

Restate meeskond Scoutsrännakul

See oli üks tõsisemaid katsumusi ja matkasi, mida ma peale sõjaväge(ca. 100 km) olen korraga läbinud. Tegemist oli Elamus+ (sama ettevõte korraldab meie Mont Blanci reisi) poolt korraldatav iga aastane matk. Oli võimalus kõndida kas 30km, 50km või 70km. Kõndisime 6 liikmelise pundiga kuni 10km ja siis meie Ardiga läksime pikemale rajale. Kõndisime 50 km alla 10 tunni koos 3 pikema peatusega, kus sai villiplaastreid vahetada ja ennast söögi ja joogiga tankida. Järgmiseks aastaks leppisime kokku, et lähme 70km matkale.

• Taliujumine, Jõusaali ettevalmistus, Rattasõit ja Tartu Rattaralli 2022 60 km (Tomas, Ardi ja teised Restate rattafännid)

Peale matkamise olen tegelenud juba mitu aastat järjest talisuplusega. Alustatud sai samuti kunagi Restate meeskonnaga, aga ajajooksul olin ma Restates viimane, kes järjepidevalt iga nädal aastaringselt ujumas käis. Kõige tihedamini saab seda tehtud Nõmme spordikeskuses, kus saab aastaringselt ujuda. Taliujumine on andnud kindlasti hea külmataluvuse ning on väga hästi aidanud kaasa distsipliini tekkele ja värsketele hommikutele, mil on garanteeritud, et saad korraks argipäeva mõtted mujale. Harjumuseks sai iga nädal teisipäeva ja neljapäeva hommikuti kell 8:30 koos vana kolleegi Priiduga ujumas käimine isegi ka kõige külmemate ja tuulisemate ilmadega.

Nagu ka varasemalt sai anaeroobset trenni tehtud ka jõusaalis. Ainuke uus trenažöör, mida pidin kasutama hakkama oli stepper mis oli ideaalne jalatrenni vahend. Seda sai tehtud alati vähem kui tund aega madala pulsiga. Suvel lisandus trennikavasse ka rattasõit, mis on kindlasti suurepärane viis ette valmistuda mägironimiseks. Käisime Restate tiimiga ka Tartu Rattarallil.

Mont Blanci reisikava:

6.07 – start Eestist bussiga

7.07 – kohale jõudmine, ööbimine hotellis

8.07 – via ferrata rada ja mägedega tutvumine

9.07 – Cabane de Tracuit hütti matk (~7 h) ja seal ööbimine

10.07 – aklimatiseerumise tõus Bishorni (4153 m) tippu (~6 h), ööbimine all hotellis

11.07 – puhkepäev Chamonix´is

12.07 – Rongisõit, Gouter´i hütti matk (~8 h) ja seal ööbimine

13.07 – tiputõus Mont Blanci (4808 m) tippu (~8 h), tagasi alla ja ööbimine Chamonix´s

14.07 – varupäev/puhkepäev/pidu/seinaronimine

15.07 – tagasisõit Eestisse

Siin veel kokkuvõte sellest milline meie seiklus hakkab päev-päevalt olema: https://www.elamuspluss.ee/reisikalender/mont-blanc-2022

Kogu meie matka vältel saab Restate Instagrami kontol meile kaasa elada ja otselülitusi vaadata.